O kampanii

Wizje i cele

Liczba Polaków sporządzających testamenty jest wciąż niewielka. Według nieoficjalnych danych, tylko co siódmy mieszkaniec naszego kraju decyduje się napisać testament. Eksperci zaznaczają przy tym, że najczęściej jest to testament własnoręczny, do którego sporządzenia wystarczy jedynie kartka i długopis. Tym czasem okazuje się, że takie testamenty są najczęściej podważane, a wola spadkobiercy nie jest uwzględniana. Dlatego zachęcamy wszystkich, aby nie tylko pisali testamenty jak najwcześniej, ale również, by wybrali się w tym celu do notariusza.  Świadome podjęcie decyzji o przyszłości naszego majątku na wypadek śmierci powinno następować wtedy, kiedy jesteśmy w pełni sił. Nie zaś, kiedy czujemy, że zostało nam niewiele czasu (…)

W kampanii „Dobry Testament” obalamy mity związane z testamentami. Z dokumentu tego zdejmujemy łatkę aktu ostatniej woli, pisanego wyłącznie przez osoby starsze lub na łożu śmierci. Wyjaśniamy, że napisanie testamentu nie jest wcale skomplikowane i czasochłonne. Co więcej, rekomendując sporządzanie testamentów notarialnych tłumaczymy, że nie jest to wcale drogie i stać na to każdą osobę, która chce mieć wpływ na to, co stanie się z jej majątkiem na wypadek śmierci.

Za pośrednictwem kampanii „Dobry Testament” chcemy ponadto zwrócić Państwa uwagę na możliwość uwzględnienia w testamencie wybranej organizacji pozarządowej. Podkreślamy przy tym, że decydując się na ten krok, pamiętajmy w pierwszej kolejności o rodzinie oraz osobach szczególnie nam bliskim. Dopiero na końcu rozważmy np. zapis w testamencie na konkretną fundację lub stowarzyszenie. Może to być duża lub mniejsza kwota pieniężna, zbiór przedmiotów lub dokumentów albo jakiś składnik wybrany z naszego majątku. Jeżeli wiele osób podejmie decyzję o wskazaniu w testamencie wybranej organizacji, te małe sumy zostaną zwielokrotnione i uczynią wiele dobra. Tak ulokowany spadek będzie pracował przez długie lata i przyczyni się do powodzenia szlachetnych inicjatyw.

Dlaczego warto wspierać organizacje? Osoby, które podjęły taką decyzję tłumaczą, że w ten sposób zostawiają cząstkę siebie dla potomnych. Są i tacy, którzy przez całe swoje życie pomagali fundacji lub stowarzyszeniu i nie widzą powodu, dla którego nie mieliby tego czynić po śmierci. Są w końcu osoby, które całe życie poświęcili na pracę zawodową i mimo szczerych chęci, nie mieli czasu, aby pomóc innym. Mogą to uczynić w testamencie. Zachęcamy do zapoznania się z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi w kampanii.

Zespół kampanii

Manager kampanii „Dobry Testament”.

Aleksander Kostka

Aleksander Kostka

Manager kampanii „Dobry Testament”.

a.kostka@pif.org.pl
Prezes i założyciel fundacji…

Robert Kawałko

Robert Kawałko

Prezes i założyciel fundacji Polski Instytut Filantropii i twórca idei polskiej kampanii „Dobry Testament”. W 2006 r. zainicjował powstanie Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu, którego był prezesem w latach 2006-2012.

r.kawalko@pif.org.pl

Organizacje uczestniczące
w kampanii

Patronat

KAMPANIE TESTAMENTOWE NA
ŚWIECIE

Kampanie testamentowe prowadzone są w siedemnastu państwach świata. W każdym z nich, organizacje podobne do naszej tłumaczą, jak ważne jest sporządzanie testamentów i uwzględnianie w nich organizacji pozarządowych oraz instytucji kultury. W efekcie wzrasta liczba świadomych osób, które rozumieją, że napisanie testamentu nie jest ani skomplikowane ani drogie i że dzięki temu dokumentowi mogą zabezpieczyć swoje finanse i rozporządzać nimi zgodnie z własną wolą.